هامبورگ، شهر اصیل و ثروتمند اروپا. شهری که از گذشته های دور نقش مهمی را در رشد و رونق اقتصاد کشور آلمان بازی کرده است. هامبورگ، دومین شهر بزرگ آلمان و بزرگترین بندر اروپا است که با داشتن جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان، سفری به یاد ماندنی را به شما هدیه می کند. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از جهان داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند.

مختصری از تاریخ هامبورگ
نام هامبورگ، برگرفته از قصری است که در سال ۸۰۸ میلادی به دستور امپراطور شارلمان ساخته شد. واژه بورگ به معنی قصر است. در سال ۸۳۴ میلادی، هامبورگ به محل حکومت امپراطوری بیشوپریک تبدیل شد. اولین تغییرات مهم اقتصادی هامبورگ در سال ۱۱۸۹ میلادی آغاز شد. در آن زمان این شهر که یک منطقه آزاد محسوب می شد، شامل حقوق تجارتی ویژه، امتیازات ناوبری و معافیات عوارضی شد. در قرن نوزدهم هامبورگ بخشی از امپراطوری آلمان شد اما همچنان به عنوان یک منطقه آزاد باقی ماند. در دهه های بعد از جنگ، شهر هامبورگ به معجزه ی اقتصادی آلمان تبدیل شد.

 

جغرافیا
هامبورگ در جنوب شبه جزیره یوتلاند قرار دارد؛ که در جنوب آن اروپای قاره‌ای در شمال منطقه اسکاندیناوی در غرب دریای شمال و در شرق دریای بالتیک قرار دارد. این شهر بر روی رود البه قرار گرفته که از تقاطع آلستر و بیله تشکیل می‌شود. هامبورگ دارای آب و هوای اقیانوسی است که تحت تأثیر اقیانوس اطلس است.

 

بافت جمعیتی
از مجموع یک میلیون و هشصت و چهل و یک هزار شهروند مقیم هامبورگ، ۶۳۱ هزار نفر معادل سی و چهار درصد با پیشینه مهاجرت و ۳۰۲ هزار نفر برابر با شانزده درصد با تابعیت غیر آلمانی هستند که همین منظور هامبورگ را به یکی از مقاصد مناسب برای مهاجرت تبدیل کرده‌است.

 

تقسیمات شهری
هامبورگ دارای هفت منطقه و شهرداری شامل، هامبورگ میته، آلتونا، آیمزبوتل، هامبورگ نورد، ونسبک، برگدورف و هاربورگ است. این هفت منطقه هامبورگ به ۱۰۴ بخش شهری تقسیم شده‌اند.

 

حمل و نقل
متروی هامبورگ در سال ۱۹۱۲ تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۴ خط و ۹۱ ایستگاه می‌باشد. این مترو از قدیمی‌ترین متروهای جهان محسوب می‌شود. در شهر هامبورگ ۱۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری وجود دارد، طبق برنامه‌ریزی دولت به این میزان در سال ۲۰۲۰ ۲۸۰ کیلومتر دیگر اضافه می‌شود.

 

بورس
بازار بورس هامبورگ در سال ۱۵۵۸ میلادی به عنوان اولین بازار بورس آلمان و چهارمین بازار بورس اروپا آغاز به کار کرد. در آغاز قرن بیست و یکم این بورس تنها برای تجارت اعتبار و سرمایه‌گذاری ویژه‌سازی شده‌است.

 

رسانه‌ها
هامبورگ با ۷۰٫۰۰۰ نفر شاغل در صنعت رسانه و ۲۵ میلیارد یورو پول در گردش این صنعت یکی از شهرهای مهم رسانه در آلمان است. در مجموع ۱۴٫۰۶۳ شرکت بزرگ و کوچک در شاخه‌های تبلیغات، موسیقی، فیلم، انتشارات، چاپ و تلویزیون در این شهر ثبت شده‌اند. همچنین مهمترین دانشگاه‌های خبرنگاری و کارآموزی کار در رسانه در هامبورگ واقع شده‌است. دفتر مرکزی مجله‌های چاپی و روزنامه‌های اشپیگل، اشترن و دی تسایت و همچنین مرکز بزرگترین شرکت رسانه‌ای آلمان اکسل اشپرینگر (روزنامه بیلد) در هامبورگ است. در این شهر بیش از ۵۰ درصد خدمات چاپی سراسر آلمان انجام می‌شود.

 

مشاغل
بر اساس آمار رسمی‌ای که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده‌است در مجموع ۱٫۱۹۳٫۴۰۰ نفر در فعالیت‌های اقتصادی در هامبورگ شاغل هستند که ۳۳۹٫۶۰۰ نفر آنها به صورت آزاد و شخصی، ۳۹۳٫۱۰۰ نفر در تجارت، حمل و نقل و توریست، اطلاعات و ارتباطات، ۳۰۴٫۳۰۰ نفر در شرکت‌های خدمات رسانی (مالی و املاک)، ۱۱۵٫۹۰ نفر در مشاغل تولیدی، ۳۸٫۲۰۰ نفر در مسکن و خانه سازی و ۲٫۴۰۰ نفر در صنعت کشاورزی و ماهیگیری مشغول به کار هستند.

 

سیاست

انتخابات مجلس هامبورگ
در انتخابات مجلس هامبورگ در فوریه سال ۲۰۲۰ حزب حزب سوسیال دموکرات آلمان ۵۴ کرسی. حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان ۱۵ کرسی، حزب اتحاد ۹۰/سبزها ۳۳ کرسی، حزب چپ (آلمان) ۱۳ کرسی و حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان ۷ کرسی و حزب حزب دموکرات آزاد آلمان ۱ کرسی از مجموع ۱۲۳ کرسی پارلمان هامبورگ را به دست آورده‌اند. تا قبل از این انتخابات سال ۲۰۲۰ دولت هامبورگ ائتلافی از دو حزب سبزها و سوسیال دمکرات بوده‌است.

 

آموزش و پرورش
در هامبورگ علاوه بر مدارس عمومی و کارآموزی، مدارس خاصی برای افرادی با معلولیت‌های ذهنی و جسمی وجود دارد. همچنین نوزده دانشگاه تحصیلات عالی در هامبورگ واقع شده‌است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۲، ۲۲۲٫۷۰۰ دانش‌آموز در ۲۰۱۸ مدرسه و ۲۹۷ مؤسسه با ساختار مدرسه مشغول به تحصیل بوده‌اند. از این مجموع ۱۹٫۳۰۰ نفر در ۹۵ مدرسهٔ خصوصی تحصیل می‌کرده‌اند. بر اساس این آمار در این سال تعداد ۷۵٫۵۱۴ دانشجو در این شهر به تحصیل مشغول بوده‌اند. هامبورگ یکی از شهرهای آلمان است که نظام تحصیل در آن در حال رشد است در همین راستا مجلس هامبورگ برای سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ بودجهٔ اضافهٔ دو میلیارد یورویی تخصیص داده‌است.

توریست
در ده سالهٔ گذشته هامبورگ بیشترین شاخص توسعه توریست در اروپا را دارا بوده‌است. در سال ۲۰۱۵ هامبورگ یکی از یازده مقصد مورد علاقه توریست‌ها در اروپا بوده‌است، در این سال در حدود ۱۲٬۶ میلیون نفر حداقل یک شب در هامبورگ اقامت داشته‌اند. هامبورگ یکی از شهرهای آلمان است که دارای هتل‌های پنج ستاره است.

 

آب و هوا

شهرک انباری هامبورگ، منطقه‌ای در شهر هامبورگ، واقع در کرانه رودخانه البه است. در این منطقه مجموعه‌ای از انبارهای به‌هم پیوسته قرار دارد که در نوع خود بزرگترین شهرک انباری در سطح جهان است. منطقه انباری هامبورگ از سوی یونسکو، میراث جهانی شناخته شده و از نمادهای شهر هامبورگ به‌شمار می‌رود.[۲]
آب و هوای هامبورگ گرم و دریایی ست. با توجه به تأثیرات غالب آب و هوای دریایی که در غرب آن قرار دارد، در فصل زمستان هوا سرد خفیف و در تابستان نسبت به مناطق شرقی کشور خنک تر است.

 

بندر هامبورگ
بندر هامبورگ موسوم به دروازه آلمان به جهان بزرگترین بندر آلمان و سومین بندر بزرگ اروپا و پانزدهمین بندر بزرگ دنیااست. مساحت این بندر ۷۳۹۹ هکتار و بیشتر کارهای این بندر از طریق انتقال کانتینری انجام می‌پذیرد.


در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره هامبورگ رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا این شهر زیبا و ممتاز را بهتر بشناسیم:

۱. هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان است که جمعیتی برابر با ۱۷۷۰۲۹۱ نفر دارد.

۲. لقب هامبورگ، دروازه‌ای رو به جهان است! بندر هامبورگ پس از بندر روتردام، دومین بندر بزرگ در اروپا است که یکی از جاذبه‌های این شهر شناخته می‌شود.

 

 

۳. هامبورگ بیش از ۲۳۰۰ پل دارد، تعداد پل‌های هامبورگ از پل‌های ونیز و آمستردام هم بیشتر است!

۴. هامبورگ یکی از بهترین نواحی آلمان برای خرید و گشت و گذار است، حتی بسیاری از ساکنان سایر نقاط آلمان برای گذراندن تعطیلات به هامبورگ می‌روند.

 


چگونه ویزای آلمان بگیریم؟
سفارت آلمان و اخذ ویزای این کشور
۵. ۱۴ درصد از مساحت هامبورگ فضای سبز است و بیشتر بخش‌های این شهر زیبا پوشیده از چمن و درخت‌های زیبا است.

۶. ۸ درصد از مساحت هامبورگ با آب پوشیده شده است.

۷. شهرداری یا ساختمان اصلی هامبورگ یکی از زیباترین بناهای این شهر است. این ساختمان ۶۴۷ اتاق دارد و یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های اصلی شهر در اروپا است. ساختمان شهرداری آلمان در سال ۱۸۴۲ در آتش‌سوزی بزرگی آسیب جدی دید و حدود ۴۴ سال طول کشید تا ساختمان دوباره بازسازی شود.

 

 

۸. در وسط شهر هامبورگ، دو دریاچه اصلی وجود دارد که از رودخانه الستر سرچشمه می‌گیرد، همان‌طور که می‌دانید الستر خود یکی از زیرشاخه‌های رودخانه عظیم البه است. این دو دریاچه یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای برگزاری ورزش‌های آبی است و دورتادور آن را رستوران‌ها و کافه‌های خوب احاطه کرده است.

 

 

۹. در فاصله میان پل رسندمبروک (Reesendammbrucke) و میدان گانسه مارکت (Gänsemarkt) یکی از زیباترین و مهم‌ترین خیابان‌های دنیا وجود دارد. در تمام طول خیابان مغازه‌های بزرگ و مهمی ازجمله نمایندگی اپل، فروشگاه زنجیره‌ای آلسترهانس، فروش ساعت و جواهرات شوپارد و بوچرر وجود دارد.

 

 

۱۰. پارک پلانتن بلومن در نزدیکی مرکز کنفرانس هامبورگ و نمایشگاه مرکزی قرار دارد. در سال ۱۹۸۸ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ژاپنی در پارک بلومن در هامبورگ ساخته شد که سالانه توریست‌های زیادی را به هامبورگ می‌کشاند.

 

۱۱. اولین باغ‌وحش بدون قفس در هامبورگ ساخته شد! تایرپارک هاگن بک، باغ‌وحشی در منطقه مسکونی ایمسبوتل هامبورگ است که در سال ۱۹۰۷ ساخته شده و اولین باغ‌وحشی بوده که به سبک باغ‌وحش‌های بدون قفس و آزاد ساخته شده است. در این فضا بازدیدکنندگان حیوانات را در طبیعی‌ترین حالت مشاهده می‌کنند.

 

۱۲. گروه انگلیسی راک بیتلز، کار خود را از هامبورگ آغاز کردند.

 

۱۳. یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هامبورگ، بازار ماهی آلتونا است. هر یکشنبه از ساعت ۶ صبح الی ۹:۳۰ در آلتونا بازار بزرگ ماهی برقرار می‌شود. این بازار از سال ۱۷۰۳ تا به امروز فعالیت دارد.

۱۴. ۱۵ درصد از جمعیت هامبورگ (بیش از ۲۵۰ هزار نفر) از ملیت‌های مختلف هستند، هامبورگ یکی از شهرهایی است که انسان‌هایی از نژادهای مختلف را در خود جای داده است.

 

۱۵. مساحت هامبورگ ۷ برابر از پاریس و ۲ برابر از لندن بزرگ‌تر است.

 

۱۶. در بین سال‌های ۱۶۴۰ تا ۱۸۶۴، آلتونا بخشی از دانمارک شناخته می‌شد. چیزی حدود ۲ قرن مرز میان آلمان و دانمارک از سنت پائولی می‌گذشت، امروز خط جداسازی این دو بخش در این خیابان دیده می‌شود.

۱۷. خانه اپرا هامبورگ در مدت‌زمان کوتاهی به یکی از نمادهای هامبورگ تبدیل شد. شهروندان هامبورگ برای ساخت این بنای زیبا ۷ میلیون یورو کمک کردند.

 

۱۸. در هامبورگ تنها با ۵ یورو می‌توانید دوچرخه کرایه کنید. یکی از سیاست‌های دولت هامبورگ، راحت‌تر کردن حمل و نقل شهری برای توریست‌ها است و کاهش قیمت اجاره دوچرخه یکی از اقدامات خوب دولت در این زمینه است. اگر از دوچرخه به مدت ۳۰ دقیقه استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه نیست.

 

۱۹. هامبورگ یک کتابخانه سیار است! در اتوبوس‌ها و مترو هامبورگ کتاب‌هایی برای مطالعه قرار دارد که مسافران و توریست‌ها در طول سفر شهری می‌توانند این کتاب‌ها را مطالعه کنند و اگر افراد کتاب دست‌دومی دارند، می‌توانند این کتاب‌ها را در اتوبوس و مترو قرار دهند.

 

جاذبه های هامبورگ

۱- بندر هامبورگ  | Port of Hamburg

همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری هامبورگ “بندر هامبورگ” است که مساحت آن برابر با ۱۰۰ کیلومتر مربع است و از آن به عنوان دروازه آلمان یاد می شود. قایق سواری در این بندر یکی از بهترین و جذاب ترین تفریحاتی است که می توانید انجام دهید. علاوه بر قایق سواری می توانید به پیاده روی در این منطقه قدیمی هم بپردازید. قدمت این منطقه به قرن ۱۹ برمی گردد و ساختمان های بلند و آجری که در آن وجود دارد در گذشته محلی برای نگهداری تنباکو، قهوه، خشکبار و ادویه بوده است. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، پل ۳/۹ کیلومتری Köhlbrandbrücke است که روی بندرگاه قرار دارد.

 


۲- گورستان Ohlsdorf
بعد از گورستان معروفی که در شهر لندن قرار دارد، گورستان معروف دیگری هم در جهان وجود دارد که در شهر هامبورگ آلمان واقع است. این گورستان در حدود ۴ کیلومترمربع وسعت دارد و ۱۲ کلیسای کوچک در آن ساخته شده است. بسیاری از کسانی که در جنگ ها کشته شده اند نیز در این گورستان به خاک آرمیده اند، علاوه بر این موارد بناهای یادبود بسیاری هم وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها بناهای یادبودی است که برای قربانیان شکنجه های نازی ها و کشته شدگان جنگ جهانی دوم ساخته شده است؛ سالانه بیش از دو میلیون نفر از این آرامگاه و یادبودهای آن بازدید می‌کنند.

 


۳- دریاچه‌های مصنوعی Inner Alster و Outer Alster
از دیگر جاذبه های گردشگری هامبورگ دریاچه های مصنوعی به نام های Inner Alster و  Outer Alsterکه هر دو رود نیز متصل هستند و در این منطقه یک مسیر پیاده روی وجود دارد که در بین گردشگران بسیار هم نیز مشهور است. کافه های متعدد و مراکز خرید بزرگی در این منطقه وجود دارد که می توانید بعد از پیاده روی در هر کدام از آن ها استراحت کنید و از چشم اندازه دریاچه لذت ببرید. Ballindamm یکی از بزرگترین مراکز خریدی است که در این منطقه وجود دارد و به طور کلی در شهر هامبورگ قرار دارد.

 


۴- سیتی‌ هال | Hamburg Rathaus
در مرکز شهر قدیم هامبورگ مجموعه ای به نام سیتی هال واقع شده است که ساخت این بنای مجلل و باشکوه در سال ۱۸۹۷ به پایان رسید و سبک ساخت آن نئورنسانس نیز بود. این مجموعه دارای ۶۴۷ است که در زمان برگزاری رویداد فرهنگی «شب طولانی موزه‌ها» بازدید از بیشتر آنها برای عموم آزاد است. اگر خواستید از سیتی هال دیدن کنید می توانید از تورهایی که در آن برگزار می شود استفاده کنید.

 


۵- رود آلستر |  Alster
از دیگر دیدنی های هامبورگ رود آلستر است که دارای ۲ دریاچه است و پر از مجسمه های زیبا و دیدنی نیز می باشد. یکی از مجسمه هایی که در کنار این رود قرار دارد مجسمه ی پری دریایی است که یکی از خاطره انگیزترین گزینه هایی است که در این منطقه وجود دارد. با سوار شدن در قایق و دیدن اطراف و درون و بیرون رود و دریاچه هایش می توانید از این مناظر زیبا لذت ببرید. این رود در زمستان یخ میزند و مناسب پاتیناژ و اسکی روی یخ می باشد. حتما در سفرتان به هامبورگ به دیدن رود آلستر بروید.

 

 

۶- باغ وحش هامبورگ | Hamburg Zoo
از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری هامبورگ، باغ وحش آن است که در هاگن بک تیر نیز قرار دارد. در سال ۱۹۰۷ میلادی این باغ وحش توسط فردی به نام کارل هاگن بک جی آر ساخته شد. این باغ وحش بر خلاف اکثر باغ وحش هایی که برای نگهداری حیوانات از قفس استفاده می کنند خندق هایی در زمین کنده است که حیوانات در شرایطی بسیار نزدیک به شبیه زندگی می کنند. طراحی فضای باغ وحش، قدمت آن و تنوع گونه های حیوانی سبب جلب جهان گردان بسیاری برای بازدید از این باغ وحش شده است. یکی دیگر از جذاب ترین دیدنی های باغ وحش هامبورگ، اوقات غذا دهی به حیوانات و همچنین سوار شدن بر فیل ها و اسب های پونی می باشد. باغ وحش هامبورگ یکی از بهترین دیدنی های هامبورگ آلمان به شمار میرود.

آدرس: Lokstedter Grenzstraße ۲، ۲۲۵۲۷ Hamburg، Germany

 


۷- کلیسای سنت میشل
هامبورگ کلیساهای متعددی دارد اما کلیسای سنت میشل از همه‌ی کلیساها مشهورتر است. این کلیسا به سبک باروک و بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۷۶۲ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های هامبورگ است. از بالای برج ۱۳۲ متری این کلیسا که از طریق پلکان و بالابر قابل دسترسی است، چشم‌اندازهای زیبایی از شهر و بندر را می‌توان نظاره کرد. در سردابه‌ی این کلیسا، ۲۴۲۵ نفر به خاک سپرده شده‌اند. ساختمان‌های تاریخی و یک موزه هم در نزدیکی این کلیسا وجود دارد. در نزدیکی همین کلیسا، کلیسای دیگری به نام St. James’s وجود دارد که بنایی دیدنی و باشکوه متعلق به قرن چهاردهم میلادی است و محراب‌های قرون وسطایی زیبایی دارد.

 


۸- موزه مهاجرت
بین سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۳۹، بیش از ۵ میلیون نفر از سراسر اروپا و هامبورگ به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. موز مهاجرت بالینستاد (Ballinstadt)، تاریخ این سفرها را بازسازی کرده و زنده نگه داشته است. در این موزه می توانید لیست مسافران (افرادی که مهاجرت کردند)‌ و بزرگ ترین دیتابیس نسبت شناسی در دنیا را ببینید.

 


۹- موزه هنر هامبورگ
ساختمان Hamburger Kunsthalle بدون شک یکی از تاثیر گذارترین کلکسیون های هنری را در خودش جای داده است. از هنرهای قرون وسطی گرفته تا نقاشی های معاصر، در این موزه آثار بیش از ۷۰۰ سال هنر انسانی نگه داری می شود.

 

 ۱۰- هافنسیتی
در اینجا می توانید آینده ی هامبورگ را ببینید! هافنسیتی بزرگ ترین پروژه ی ساخت و ساز درون شهری در قرن ۲۱ اروپا است. در این شهر که درون شهر بزرگ هامبورگ قرار گرفته است می توانید رستوران، فروشگاه، ساختمان های کنار آب و مفهوم جدیدی از شهر نشینی را ببینید. ساخت این پروژه در سال ۲۰۲۵ به پایان می رسد.

همچنین بخوانید :

بیوگرافی سینا درخشنده

دلنوشته های زمستانی

دیپلم

منبع: wikipedia