پیراشکی گوشت

تهیه پیراشکی پیچیدگی چندانی ندارد و همانطور که می دانید، هم می توان آن را در روغن سرخ کرد و هم می توان پیراشکی رژیمی یعنی پیراشکی در فر تهیه کرد که در این مطلب با روش تهیه پیراشکی گوشت و پیازچه در فر آشنا خواهید شد.

پیراشکی گوشت خانگی مانند سمبوسه می تواند غذا یا میان وعده ای سالم برای کودکان یا دانش آموزان باشد و برای اطمینان از کیفیت بالای آن بهتر است حتی خمیر آن را هم در خانه تهیه کنید. می دانیم خمیرهای آماده دارای مواد نگهدارنده هستند و مصرف مداوم آنها برای سلامت مضر است. پس بهتر است تا جایی که می توانیم کمتر از مواد آماده استفاده کنیم.

خمیر پیراشکی گوشت :

مواد لازم خمیر:

مواد لازم (خمیر پیراشکی)

• 1 عدد تخم مرغ

• 1.5 قاشق غذاخوری روغن مایع

• ¼ پیمانه آب ولرم

• ¼ پیمانه آب ولرم

• ¼ قاشق چایخوری نمک

• دو پیمانه آرد

طرز تهیه خمیر پیراشکی:

ابتدا تخم مرغ را همراه شکر با همزن برقی بزنید تا کمی تغییر رنگ دهد.

ماست مخلوط با بیکینگ پودر، شیر، کره و روغن مایع را همراه ادویه ها به مایه تخم مرغی اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید تا یکدست شود.

آرد را به تدریج اضافه کنید و با نوک انگشت مخلوط کنید تا جایی که به دست نچسبد. خمیر را در کیسه فریزر یا ظرف در دار قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت در یخچال استراحت کند.

طرز تهیه (سس گوشت)

در یک تابه بزرگ و نچسب، روغن را گرم کنید. سپس پیاز را درون آن بریزید و چند دقیقه تفت دهید تاسبک شود. در این مرحله، ادویه ها را اضافه کنید و 30 ثانیه تفت دهید. سپس گوشت را بیفزایید و تا زمانی تفت دهید که طلایی شوند. رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و 5 دقیقه تفت دهید تا همه مواد کاملابه خورد هم بروند و رب روغن بیندازد.

زرشک، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو را اضافه کنید. پس از یک دقیقه تفت دادن، تابه را از روی حرارت بردارید. در این مرحله، جعفری خرد شده را به مواد اضافه کنید.

خمیر پیراشکی را که از قبل آماده کرده‌اید، به شکل مورد نظر برش دهید. به طور مثال، آنها را به دایره های یک اندازه قالب بزنید. از مایه گوشت در مرکز خمیر قرار دهید.

در یک پیاله کوچک، یک عدد سفیده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری آب را با یکدیگر مخلوط کنید. با قلم مو از این مخلوط در حاشیه های خمیر بمالید. یک طرف خمیر را روی طرف دیگر برگردانید و با دست فشار دهید تا کاملا به هم بچسبند.

از قالب های آماده پیراشکی که در لوازم قنادی ها فروخته می شود نیز می توانید استفاده کنید.

یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید. کمی نمک داخل آن بریزید و بگذارید بجوشد.

پیراشکی ها را دو یا سه تایی درون آب بریزید. هنگامی که پیراشکی به سطح آب بیاید، یعنی باید آن را از آب بکشید. آنها را درون آبکش بچینید.

این پیراشکی را می توانید چند دقیقه در فر بپزید تا طلایی شوند. یا اینکه در روغن و کره تفت دهید تا کاملا طلایی و سرخ شوند.

در این مرحله می توانید آنها را فریز کنید و در مواقعی که عجله دارید یک غذای آماده در اختیار داشته باشید.

می توانید مراحل آب پز کردن را انجام ندهید و یک‌سره پیراشکی ها را درون سینی فر که از قبل چرب کرده‌اید، بچینید. روی آنها از مخلوط سفیده تخم مرغ و آب بمالید. در صورت تمایل کمی کنجد بپاشید و 15 تا 20 دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا برشته و طلایی شوند.

یا اینکه آنها را درون قابلمه ای پر از روغن سرخ کنید و سپس روی دستمال حوله ای بچینید تا روغن اضافه شان گرفته شود.

دستور تهیه پیراشکی گوشت

گوشت و پیاز سرخ شده را مخلوط کرده ، درروغن تفت می دهیم ( طرزتهیه پیاز داغ : اول پیاز را در ظرف ریخته بر روی شعله می گذاریم تا آب آن تمام شود سپس روغن را به آن اضافه می کنیم.)
پس از سرخ شدن گوشت ، رب گوجه فرنگی را در نصف لیوان آب گرم حل کرده و داخل گوشت می ریزیم تا گوشت آهسته بجوشد و آب آن کاملاً کشیده شود ؛ گوشت را از روی آتش بر می داریم . تخم مرغهای سفت شده را روی گوشت رنده می کنیم و بعد از اضافه کردن جعفری خرد شده ، نمک و فلفل ، در صورت تمایل ، پودر سیر را با تمام مواد مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. روی تخته را کمی آرد می پاشیم و خمیر پیراشکی را باوردنه خیلی نازک باز می کنیم ، با دهانه لیوان دایره هایی می بریم و از مایه گوشت وسط هر دایره گذارده ، دو طرف خمیر را روی هم
می آوریم و می چسبانیم سپس فشارداده و لبه دو خمیر را پیچ می دهیم تا موقع سرخ شدن باز نشود.
روغن فراوان را داغ می کنیم و پیراشکی ها را درروغن سرخ کرده تا طلائی رنگ شود.
پیراشکی ها را در دیس چیده دور آنها را با حلقه های گوجه فرنگی و لیموترش تزئین می کنیم.

همچنین بخوانید:

نکات تغذیه ای پیراشکی گوشت

این غذای لذیذ برای کودکان بسیار دوست داشتنی است . خصوصاً کودکانی که کم وزن هستند و هر غذایی را به راحتی نمی خورند ، عموماً با در دست گرفتن یک عدد پیراشکی که با کمی سس قرمز تزئین شده تمایل بیشتری به خوردن غذا خواهند داشت.
برای سرخ کردن پیراشکی ها بهتراست از روغن های مخصوص سرخ کردنی با حرارت متوسط استفاده کنید. حرارت بالا ترکیبات روغن را تغییر داده و با دود کردن روغن ترکیبات سرطان زائی درروغن تشکیل می شود . پس با تهیه غذاهای سالم سلامتی خود و را تضمین کنید.