خواص سیر به قدری زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن شاید خود را مجبور به استفاده ازآن در هر وعده غذایی و در طول روز بکنید اما در برخی موارد هم باید در مصرف سیر احتیاط کنید.
سیر حاوی چه موادی است؟
به طور خلاصه اما مفید می توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است.

فواید و خواص سیر
از سالهای دور تا کنون از سیر برای تصفیه خون استفاده می شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود.

بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکرب کوخ دارد (میکرب سل).

سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده ها را از عفونتها پاک می کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.
عفونت های تنفسی را درمان می کند.

برای تسکین دندان درد، سیر خام را روزی چند بار روی لثه و دندان بمالید.

سیر له شده را روی زگیل قرار دهید تا از بین برود.

برای درمان سینوزیت، چند حبه سیر له شده را در کره تفت دهید و با نان میل کنید.

یک حبه سیر را ریز خرد کنید و با کمی آب میل کنید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود.

بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری یا خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن.

روزانه مصرف نصف یا یک حبه سیر خام توصیه می شود.

مصرف پماد غلیظ سیر ممکن است موجب تحریکات جلدی و حتی سوختگی های خفیف شود.
فواید و اثرات مثبت خوردن سیر به صورت ناشتا
آنتی بیوتیک طبیعی:
مطالعات نشان داده اند خوردن سیر با شکم خالی به عنوان آنتی بیوتیک قوی عمل می کند. این کار زمانی موثر است که قبل از صبحانه آن را بخورید چون باکتری ها در معرض قرار گرفتن با آن هستند و نمی تواند از خود در برابرقدرت آن دفاع کند.
خوردن سیر برای کنترل فشار خون:
بسیاری از افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند متوجه شده اند که سیر به تسکین برخی از علائم کمک می کند.

خوردن سیر ناشتا مفید برای دل و روده:
به عملکرد مناسب کبد و مثانه کمک می کند و برای مشکلات شکم مانند اسهال موثر است. اشتها و هضم را تحریک و هم چنین به کنترل استرس کمک می کند که از اسید معده جلوگیری می کند و معمولا زمانی ترشح می شود که عصبی می شوید.
خوردن ناشتا سیر برای پاکسازی بدن:
سیر چنانچه در مطلب خواص سیر در سلامت نمناک گفته شد به عنوان یکی از قوی ترین مواد غذایی در نظر گرفته می شود که به تصفیه سموم بدن به عنوان داروی جایگزین کمک می کند. متخصصان این شاخه از داروها اصرار دارند که سیر آنقدر قوی است که می تواند انگل ها و کرم را از بین ببرد و از بیماری هایی مثل تیفوس، دیابت، افسردگی و برخی انواع سرطان جلوگیری کند.
مصرف ناشتا سیر برای تنفس:
سیر در پیش گیری و درمان سل، ذات الریه، زکام، برونشیت مزمن، گرفتگی ریوی، آسم و سیاه سرفه بسیار شگفتی دارد.

مصرف سیر به صورت ناشتا مصرف ناشتا سیر برای هضم و کاهش وزن:
سیر باعث می شود تا مدت زیادی احساس سیری به شخص داده شود . همنین موجب تقویت انرژی و سوزاندن کالری های اضافه می شود .خوردن سیر با کمی لیمو در یک لیوان آب گرم به صورت ناشتا موجب تحریک کاهش وزن می شود . علاوه بر آن خوردن سیر به طور ناشتا موجب تقویت کلی سوخت و ساز و سیستم ایمنی بدن و همچنین موثر برای مشکلات شکم مانند اسهال است.

 
خوردن سیر ناشتا برای تقویت سیستم ایمنی بدن:
سیر آنتی بیوتیک طبیعی قوی برای هر سنی در نظر گرفته شده است. اول از همه، نسخه ای برای تقویت سیستم ایمنی قوی است . در زمستان، این محصول به کودکان داده می شود تا از آن ها در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنند. اگر صبح سیر را با شکم خالی بخورید، خواص دارویی و فواید آن به حداکثر می رسد.

 
مصرف سیر ناشتا برای درمان بیماریهای عصبی:
سیر برای درمان بیماری های مختلف مفید هستند. وقتی نوبت به مشکلات عصبی می رسد، آن ها یک استثنا نیستند. مطالعات نشان می دهند خوردن سیر با معده خالی درمانی موثر برای افرادی است که از مشکلات عصبی رنج می برند.

خوردن سیر ناشتا برای پاک سازی خون:
زمانی که صحبت از فواید خوردن سیر با شکم خالی می شود افراد نمی توانند ویژگی پاکسازی خون را در نظر نگیرد. اگر عادت به خوردن یک بوته سیر روزانه دارید میزان کلسترول بد در خون کاهش می یابد.

 
خوردن سیر ناشتا برای کنترل دیابت:
دیابت نوع 2 در حال افزایش و گسترش است به خاطر سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی نادرست . مصرف سیر روی گلوکز خون ناشتا تاثیر می گذارد . در یک مطالعه علمی با مقایسه میانگین گلوکز سرم افراد پس از صرف دو نوع صبحانه، نشان داده شد که گلوکز سرم پس از صرف صبحانه حاوی سیر نسبت به صبحانه معمول کاهش چشمگیری داشته است . بنابراین، استفاده روزانه از سیر تازه در کاهش گلوکز سرم بیماران دیابتی نوع 2 موثر می باشد. علاوه بر این نتایج تحقیقات دیگر نیز ثابت کرده است که قند خون ناشتا در بیماران دیابتی پس از 3 ماه مصرف سیر ، به میزان 5 /49 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می یابد.

 
مصرف سیر ناشتا برای سلامت مغز:
سیر از مغز در برابر آسیب اکسیداتیو که منجر به بیماری های شناختی مانند آلزایمر می شود، محافظت می کند. با این حال ممکن است خود را از چنین بیماری هایی با خوردن سیر دور نگه دارید با این حال سیر می تواند به شما کمک کند با کم حافظگی مبارزه کنید – راهی مطمئن برای افزایش بهره وری در کار.
سیر علاوه بر خواص و فواید بسیار زیادی که برای سلامت بدن دارد برای برخی افراد با شرایط خاص می تواند عوارض و خطراتی هم داشته باشد که باید از خوردن آن پرهیز کنند.

سیر یکی از پایه های ثابت نسخه های درمانی طب سنتی است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد اما برای برخی از افراد که شرایط خاصی دارند خوردن سیر به هیچ وجه توصیه نمی شود.

همچنین بخوانید:

چه کسانی نباید سیر بخورند؟

گاهی اوقات سیرنارس باعث تنفس سخت می‌شود. مصرف سیرنارس می‌تواند تاثیر عکس روی فرد بگذارد. در ادامه به موارد ممنوعیت مصرف آن خواهیم پرداخت. بهتر است بگوییم افرادی با این شرایط گزینۀ مناسبی برای خوردن این سبزی نیستند.

کسانی که فشار خون پایین دارند 
اگر فشارخون طبیعی یا پایین دارید بهترین پیشنهاد این است که از خوردن آن پرهیز کنید، چون باعث افت فشار خون می‌شود.
مصرف سیر تاثیر دارو روی بدن را کاهش می‌دهد. بیشتر داروها مخصوصا داروهای کبد و جلوگیری از بارداری، اگر با این سبزی مصرف شوند تاثیر عکس روی بدن می‌گذارند.

 مصرف کنندگان داروی ضد انعقاد
سیر یک ضد انعقاد طبیعی است که بهترین درمان برای گردش خون است به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف آن پرهیز کنید چون موجب خونریزی شدید می‌شود.

کسانی که تپش قلب دارند
اگر بعد از خوردن سیر دچار تپش قلب می‌شوید بهتر است در این مورد احتیاط کنید.

خوردن سیر در دوران بارداری ممنوع
مصرف سیر در دوران بارداری برای درمان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

منبع: salamatban